Aftenens film

Jeg var inde og se ‘Due Date’ her i går aftes sammen med min lille filmklub. Enhver med det mindste filmkendskab, kunne straks se at historien var inspireret at komedieklassikeren ‘Planes, Trains & Automobiles’ med John Candy og Steve Martin. Og det har så ellers fået de noget så kloge og højtravende ‘professionelle’ filmkritikere til at hagle filmen ned.

Altså, vi kan da godt blive enige om at ‘Due Date’ ikke er filmkunst på allerhøjeste niveau, men jeg har altså sjældent grinet så meget til en film i år (2010/2011) som under denne. Både Robert Downey Jr. og Zach Galifianakis gør det altså rigtigt godt som det umage par der bliver tvunget til at følges ad til L.A./Hollywood, da de begge bliver smidt af et passagerfly og får karantæne. Også den, i de senere år, noget oversete Juliette Lewis, gør det godt som den totalt stenede hashsælger Heidi.

Det er muligt at filmen er lavet som et remake af ‘Røvtur på 1. klasse’, som den engelske titel på forgængeren meget prosaisk blev oversat til på dansk. Jeg tror det nu ikke, for hertil er historierne for forskellige. Og heri tror jeg at problemet ligger for de mange kloge danske anmeldere, de magter simpelthen ikke at skille tingene ad.

Så, kære venner, kom ind i kampen og se denne film for hvad den nu en gang er – en komedie, der kører på kanten af at være en drengerøvskomedie, uden dog på noget tidspunkt at falde i den grøft. For så var jeg bestemt også stået af. Samtidig mener jeg dog også at det er helt galt at sammenligne, den alt for tidligt afdøde, Candy med Galifianakis. Candy var noget helt specielt, når vi snakker komedier. Og der helt sikkert et par scener fra ‘Planes, Trains & Automobiles’ som jeg nok aldrig vil glemme. Om det samme kommer til at gælde ‘Due Date’, må vi så vende tilbage til om et år eller to. Der er dog, også i denne film, nogle scener som jeg ikke glemmer lige foreløbig, som da Peter spytter Ethans hund i hovedet eller da de, ved et uheld, drikker Ethans far – i den tro at han er kaffe!!!

Dette indlæg blev udgivet i At the Movies, Dansk. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

