Prison Break

Torsdagens film, ‘The Next Three Days’, ledte straks mine tanker hen på TV-serien ‘Prison Break’. Generelt mener jeg at livet er for kort til Amerikanske TV-serier, og jeg følger da heller ikke med i denne – men diverse trailere har jeg jo set🙂. Well, Russel Crowe er som sædvanlig god og også Elizabeth Banks, som jeg må indrømme at jeg ikke rigtig kendte forvejen (hun er vist nok mest kendt for diverse TV-serier) er god.

Lige pludselig en morgen, for tre år siden, vælter politiet ind i forstadsidyllen hos familen Brennan, konen bliver arresteret for mord – et mord hun aldrig ville kunne have begået eller… Fast forward til for tre måneder siden, konen har siddet i fængsel i næsten tre år nu, og skolelærer John Brennan’s liv er ved at gå i opløsning, da appelsagen er tabt og Lara har modtaget en livstidsdom. En desparat (flugt)plan begynder at tage form i John’s. hoved. Fast forward til for tre uger siden, selv om John aldrig har foretaget sig en kriminel handling, lykkes det ham, under meget besvær, at stable en flugtplan på benene. Fast forward til for tre dage siden, flugtplanen sættes i værk. Alt hvad der kan gå galt går galt, men lykkedes det alligevel familien Brennan at flygte?

Slutningen skal ikke afsløres her. Blot skal det konstateres at det er lykkes Paul Haggis at flikke en troværdig historie sammen – på en noget utroværdig baggrund. Filmen indeholder både dramtiske, rørende og naturligvis action momenter. Og det egentlig uden at gøre de store krumspring. På mange måder er der tale om en lille stor film. En film som er ganske udemærket som en date film – hvis din date godt kan lide at tænke lidt selv😉.

Det er i øvrigt kommet mig for øre, at denne film er et (næsten scene for scene) remake af den franske film ‘Pour Elle’ med Diane Kruger. Det plejer jo ikke at falde heldigt ud med disse remakes. Måske det er lykkedes denne gang, fordi Haggis var involveret i begge udgaver. Nå, så får man jo næsten lyst til at prøve at støve den originale version op.

Hvad der dog godt kan undre mig lidt er, at der ikke var flere mennesker til stede i Imperial på premiereaftenen. Måske det ikke var så smart at flytte premiererne til torsdage, eller måske idéen er at “word of mouth” effekten samt kritikernes dom, vil trække endnu flere folk i biograferne om fredagen. Well, mig og min lille filmklub skal ikke klage. Vi fortrækker at se filmene på premieredagen, og det er unægteligt blevet lidt nemmere at få billetter til favoritpladserne i Imperial!

Dette indlæg blev udgivet i At the Movies, Dansk. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

